Zure thuisnederlaag voor Mid-Fryslân/ReduRisk: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Mid-Fryslân/ReduRisk had zaterdag de mogelijkheid om zich te plaatsen voor de play-offs in de Korfbal League 2. Thuis winnen van Dalto/Klaverblad Verzekeringen was genoeg voor plaatsing. De avond eindigde in een teleurstelling voor iedereen in het rood-zwart.

De voortekenen voor het affiche tussen Mid-Fryslân en Dalto sloegen de kant uit van de thuisploeg: uit werd er met 18-20 gewonnen en Mid-Fryslân won van de 8 gespeelde thuiswedstrijden er 7. Met dit gegeven begonnen beide ploegen aan de wedstrijd en via 1-1 nam Mid-Fryslân de leiding naar 3-1 en 6-2. Toch lukte het de thuisploeg niet om deze marge te behouden en de gele formatie uit Driebergen kwam stukje bij beetje terug in de wedstrijd. Dalto verdedigde de eerste bal achter, waardoor Mid-Fryslân niet helemaal lekker los kon komen. Na 25 minuten scoorde de thuisploeg dan ook maar negen keer. Toch stond Mid-Fryslân nog aan de goede kant van de score, want de bezoekers scoorden acht keer, mede door drie gemiste strafworpen.

De kansen die Dalto gedurende de eerste helft liet liggen, werden aan het begin van de tweede helft wel benut. Het was stuivertje wisselen, maar op 13-13 zette Dalto aan en enkele minuten later stond er een 13-16 tussenstand op het scorebord, de grootste voorsprong voor de bezoekers gedurende de wedstrijd. De wedstrijd kabbelde voort en op 16-18 wist Mid-Fryslân tweemaal op rij te scoren, waardoor de laatste tien minuten de strijd nog niet gestreden was. Mid-Fryslân pakte de leiding, maar Dalto counterde en maakte gelijk.

In de laatste paar minuten maakten de gasten uit Driebergen de 20-21. Mid-Fryslân maakte veel aanspraak op de gelijkmaker, die uiteindelijk ook viel in de laatste minuut: 21-21. De laatstse bloedstollende aanval van de gasten werd gepromoveerd tot een doelpunt en de zes seconden die overbleven op de klok waren niet genoeg om nog een serieus beroep te doen op een gelijkspel.

Het nipte verlies betekent nog geen plaatsing voor de play-offs. Nog niet, want Mid-Fryslân heeft plaatsing nog steeds in eigen hand. Aanstaande zaterdag is TOP(A) de tegenstander. In Arnemuiden is het doel hetzelfde: winnen betekent play-offs. Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

Mid-Fryslân 2 was zondag op dreef. Tegenstander KZ 3 pakte nog even de voorsprong op 3-5, maar via 9-5 en een 15-8 ruststand werd het de tweede helft geen wedstrijd meer. Via 23-9 werd het uiteindelijk 28-10. Mid-Fryslân 2 staat nu duidelijk in de top 3 van de reserve hoofdklasse en hoewel er geen promotie meer kan worden gehaald, blijft het een zeer verdienstelijke prestatie.