Hoofdklasse debuut tegen ereklasse degradant

Na een voorbereiding van een aantal weken mocht Mid-Fryslân/Jansma Burdaard 1 de competitie weer starten in de Hoofdklasse. Het oefenprogramma zat vol fanatieke trainingen en menig oefenwedstrijd dus we waren er klaar voor. Het eerste team mocht gelijk aantreden in Capelle aan den IJssel tegen KCC, de degradant uit de ereklasse. Het zou wel eens een lastige middag kunnen worden.
 Bij Mid Fryslân/Jansma Burdaard debuteerden deze middag Joss Abbink en Jildau Faber in het eerste team.

Na een lange reis van bijna twee uur, een “openingsceremonie” vanwege het nieuwe veld en het voorstellen van beide teams konden we rond twintig voor vier los met de wedstrijd.
 In de eerste de beste aanval scoorde een heer van KCC gelijk een doelpunt. Hoe zou dit verder gaan? Verdedigend hadden we de zaakjes in de beginfase goed op orde. Spijtig was het dat KCC ons het aanvallend zeer lastig maakte door veel druk op de ballijn te geven. Echter na een paar minuten zorgden Harm en Wessel wel voor een 1 – 2 voorsprong.
Hierna was het KCC dat gemakkelijker ging korfballen. Verdedigend ging het wel redelijk maar we hadden moeite om tot een goede aanval te komen.
 Na 3 – 3 liep KCC uit naar een 8 – 3 voorsprong. Tijd voor een time out. Even de puntjes op de i zetten en vooral de positieve punten benoemen. Dit zorgde ervoor dat we ook aanvallend iets beter in ons spel kwamen en we gingen rusten met 10-8 op het scorebord.

Jammer was het dat KCC gelijk in de tweede helft twee keer wist te scoren en we weer in de achtervolging moesten. Na 14 – 11 liep KCC uit van een
19 – 11 tussenstand naar een 22 – 13 eindstand.
Iets geflatteerd maar wel terecht gewonnen.

Het tweede en derde spelen dit jaar ook een niveau hoger en wisten beide hen debuut om te zetten in twee klinkende overwinningen.

Komende week weer hard trainen en zondag in de Friese korfbalderby laten zien waar we toe in staat zijn. Aanstaande zondag staat namelijk de wedstrijd tegen SCO op het programma. Voor de wedstrijd van het eerste speelt het tweede ook haar eerste thuiswedstrijd tegen Koog Zaandijk. We rekenen zondag weer op de negende man langs de lijn in Reduzum. Na afloop van de wedstrijd is er een seizoensopening in de kantine.