Hectische degradatiekraker eindigt in overwinning voor Mid-Fryslân

Op zaterdag 2 februari stond er een zeer belangrijke wedstrijd voor Mid-Fryslân/Jansma Burdaard op het programma. Men moest het opnemen tegen het nog puntloze Unitas. Unitas staat dan wel onderaan maar het is geen ploeg waar makkelijk van te winnen is.
In de uitwedstrijd ging het ook al niet van een leien dakje dus we moesten vandaag ook alle zeilen bijzetten.
Na de nederlagen van de laatste weken zou het ook wel weer eens fijn zijn om weer eens een overwinning te pakken.
 Een volgepakte tribune zorgde voor een lekker sfeertje in De Twine.

We zaten er allemaal klaar voor toen de scheidsrechter voor de eerste maal op zijn fluitje floot. Dat hij dit fluitje nodig had, zou in de loop van de wedstrijd wel blijken. De titel zegt het niet voor niets. De leidsmannen kwamen eigenlijk nog ogen en oren te kort deze wedstrijd. Is het misschien een idee om volgend jaar tijdens de Challenge eens een VAR in te stellen in het korfbal? Korfbal wil toch meegaan in de moderne tijd, nou laat dit dan ook eens een intrede doen.
Het zou veel “ellende” kunnen voorkomen.

Nu de wedstrijd. Na een gemiste strafworp van Wessel en even later ook een gemiste strafworp van Unitas, blijkt wel hoe groot de belangen zijn.
 Na 15 minuten stond er nog steeds een 1 – 2 op het scorebord. Aanvallend zeer onrustig maar verdedigend wel goed. Het zou aanvallend anders moeten. Willen we deze wedstrijd tot een overwinning brengen. Peter laat de eerste mensen al warm lopen en het zou ook niet lang meer duren dat Jakko het veld in gaat om Joss te vervangen en meer aanvallende schotkracht in te brengen.
Op dit moment stonden we met 4 – 6 achter. Jakko staat nog koud in het veld maar scoort gelijk twee doelpunten en zorgt dus voor een gelijke stand.
 Unitas komt nog één keer op voorsprong maar hierna is het Mid-Fryslân/Jansma Burdaard dat steeds een kleine voorsprong neemt. Net voor de pauze zorgen Wessel en Marije voor een 10 – 8 voorsprong.
 Nu niet meer uit handen geven.

Echter het begin van de tweede helft was voor Unitas. Twee doelpogingen en er was weer een gelijke stand. Gelukkig zorgden Lotte, Jakko en Harm ervoor dat we op de tribune iets rustiger plaats konden nemen. 14 – 11. Unitas dacht op dit moment niet geschoten is altijd mis en gingen iets meer va-banque spelen. Schieten als je vrij staat. Zo kwamen ze terug naar 14 – 13.
Martijn zorgde weer voor een marge van twee punten. 15 – 13.
Nu een hectische periode, Wessel en zijn maat halen beide wat akkefietjes uit, eerst de heer van Unitas onder de ogen van scheids in de aanval van Unitas en even later in de aanval van ons. Echter nu zag de scheids het niet, maar de heer van Unitas stort neer op de grond en de scheids oordeelt: rode kaart.
Ja, daar zijn de twee VAR momentjes. Nee, bij korfbal doen we het met de videobeelden en daar mogen de hoge heren in Zeist zich mee vermaken en dan horen we wel wat die er van vinden.
 De wedstrijd moet doorgaan en dus komt Joss in het veld en moet Wessel het strijdperk verlaten.
 Na tussenstanden van 21 – 17 en 23 – 20 trekt Mid-Fryslân/Jansma Burdaard deze wedstrijd terecht over de streep.

Een 26 – 21 overwinning met in de laatste seconden een score van Johannes geeft weer enig zicht op lijfsbehoud.

Volgende week weer een belangrijke pot in Arnhem. Tegen dit team hebben we nog iets recht te zetten. Deze wedstrijd en deze uitslag moeten weer vertrouwen geven voor volgende week. Doorzetten en de strijd aangaan, dan kunnen er ook volgende week punten worden gepakt. Come on!

Mid-Fryslan/Jansma Burdaard 2 en 3 speelden beide op zondag tegen KZ/thermo4U. Het derde speelde gelijk (19-19) en het tweede wint met 21-17 waardoor er 3 punten in Grou bleven.