Geen punten tegen één van de koplopers

Het eerste team van Mid-Fryslân/Jansma Burdaard is er dit zaalseizoen spijtig genoeg niet in geslaagd zich te handhaven in de één na hoogste klasse van Nederland. Na vorig jaar knap kampioen te zijn geworden, zullen we moeten proberen volgend zaalseizoen weer kampioen te worden om opnieuw op dit niveau te kunnen spelen. De wedstrijd van afgelopen weekend had bij een overwinning nog een miniem kansje gegeven op handhaving.

In het begin van de wedstrijd en eigenlijk gedurende de hele wedstrijd, op de laatste vijf minuten na, heeft een overwinning er ook echt ingezeten. Mid-Fryslân/Jansma Burdaard speelde onbevangen en ging vol bravoure de strijd aan met Dalto, vorig jaar degradant uit de League. De eerste vier schoten troffen allemaal doel, Dalto zette hier maar één score tegenover, zodat het binnen no time 4 – 1 stond. Het massaal opgekomen publiek ging er goed voor zitten, zou er een surprise inzitten op deze zaterdagavond? Je kon wel zien dat Dalto iets gemakkelijker de bal kon laten gaan, echter de doelpunten tellen en wij bleven knap mee scoren.

Beide ploegen bleven de korf in de eerste helft gemakkelijk vinden en met tussenstanden van 7 – 4 en 9 – 6, kwam Dalto op 9 – 9 voor het eerst op voorsprong, door als eerste de 10e treffer door de korf te gooien. Zou dit de ommekeer zijn? Nee hoor, hier dachten Anke en Harm anders over. Binnen no time stonden we weer aan de goede kant van de score: 12 – 10. Inzet, goed verdedigend werk en gemakkelijk scorend konden we onze tegenstander lang bijbenen en hen het vuur aan de schenen leggen. Na 14 – 12 en 16 – 13 gingen we rusten bij een stand van 17 – 15 in het voordeel van de onze.

Het eerste doelpunt in de tweede helft was voor Jakko en niet alleen het eerste, hij scoorde ook het tweede doelpunt en zo hadden we meteen weer een voorsprong van 4 punten. Deze voorsprong konden we volhouden tot 21 – 17. Hierna kwam Dalto langzaam dichterbij en op 23 – 23 waren ze weer op gelijke hoogte gekomen. Hierna kwamen wij nog één keer op voorsprong, echter vanaf dat moment nam Dalto steeds een kleine voorsprong. Echter op de stand 28 – 28 konden wij de korf even niet vinden en kon Dalto, naar later zou blijken, het beslissende gaatje slaan. Wij scoorden nog maar één keer en Dalto vond nog 5 keer de korf. Een geflatteerde eindstand bij het laatste fluitsignaal van 29 – 34. Er had meer ingezeten, echter voor het publiek was het een fantastische wedstrijd.

Jammer genoeg hebben we ons niet kunnen handhaven in de Hoofdklasse. Nog twee wedstrijden te gaan en dan gaan we het veld weer op. Op het veld willen we onze tweede plaats vasthouden en zeker verwijderd blijven van de onderste regionen.

Het tweede en derde team waren deze week vrij. Op 3 maart spelen het eerste, tweede en derde team een thuiswedstrijd. Support is welkom, vooral ons tweede en derde kunnen de support wel gebruiken. Zij hebben nog een paar punten nodig voor handhaving.