Fijne (bonus)punten in Wormer

Na het gelijkspel van vorige week tegen OVVO, reisde Mid-Fryslân/Jansma Burdaard 1 gister af naar Wormer om aan te treden tegen één van de titelkandidaten. Groen Geel won vorige week overtuigend van SCO, we waren dus gewaarschuwd. Dan kun je twee dingen doen, gewoon kijken hoe ver we komen óf een risicootje nemen. Na overleg in de groep werd er gekozen voor het laatste en dus probeerden we een alles of niets spelletje te spelen.

Dat dit resultaat opleverde bleek in de eerste vijf minuten van de wedstrijd. Voordat Groen Geel in de gaten had hoe wij opgesteld stonden, was de stand al 0 – 5 in het voordeel van Mid-Fryslân/Jansma Burdaard 1.
Tijd voor een time-out van Groen Geel. Deze time out wierp wel zijn vruchten af. Het was namelijk na 15 minuten 6 – 5 in het voordeel van Groen Geel en dat was niet wat wij hadden gehoopt na zo’n flitsende start. We moesten doorgaan om tot een positief resultaat te komen. Groen Geel liet nu zien over een goed team te beschikken, al spelen ze wel veel over de heren. Deze heren zorgen er dan ook voor dat wij het lastig krijgen. Na om en om te scoren loopt Groen Geel net voor rust uit tot een 10 – 7 voorsprong. Gelukkig schiet Klaske net voor het rustsignaal de 10 – 8 door de korf.

In de pauze even op adem komen en goed nadenken hoe we hun heren kwartet van het scoren af kunnen houden. De dames mogen verdedigend iets meer risico nemen.
Gelijk na de pauze brengen Wessel (die ook deze week een uitstekende wedstrijd heeft gespeeld) en Martijn ons weer naast Groen Geel.
 Nu is het stuivertje wisselen. Zou hier dan toch een punt gehaald kunnen worden? Op het moment dat Wessel van een 14 – 12 achterstand ons eigenhandig weer naast Groen Geel schiet is het tijd voor een time-out om afspraken te maken voor de eindfase van deze wedstrijd. Harm schiet ons in de laatste vijf minuten naar een voorsprong van 14 – 15 maar de daaropvolgende aanval scoort ook Groen Geel en is het 15 – 15.
 Spanning alom. Beide ploegen probeerden dat te halen wat ze nodig achten. Groen Geel vol voor de winst en wij rustig spelend en tevreden met een punt. Beide ploegen krijgen nog kansen maar gelukkig passt een heer van Groen Geel de bal in de handen van Harm waardoor de bal nog 1x bij ons in de aanval terecht komt. De wissels staan langs de zijlijn en de Mid-Fryslân supporters op de banken. Nog 10 seconden. “Schieten” roept Peter en Lotte gooit de bal enkele seconden later perfect door de korf. Eindstand 16 – 15.
 Lotte (de matchwinner) en wij allen dolblij met dit resultaat, een geweldige teamprestatie!

Op zondag reisde Mid-Fryslân/Jansma Burdaard 2 nog naar Den Haag om tegen HKV Ons Eibernest te spelen. Een lastige wedstrijd, waarin men net voor rust nog terug wist te komen tot twee punten achterstand, 10 – 8. Het lukte hen in het laatste kwartier deze belangrijke wedstrijd in winst om te zetten en zo een mooi gat te slaan met de onderste plaatsen. Een prima 17 – 20 overwinning.

Woensdagavond moet Mid-Fryslân/Jansma Burdaard eerst voor de beker naar Zuidlaren en dan zien we jullie graag zaterdag weer in Reduzum langs de lijn. Dan zal de selectie weer moeten vechten om ook de punten van Oost Arnhem 1&2 te pakken.

Foto: Mirna Feddema